VOIP staat voor Voice Over Internet Protocol. Dit is een manier van telefoneren die in hoog tempo de “normale” telefonie aan het vervangen is. De telefonie zoals we die allemaal van vroeger kennen, werkt met grote centrales die onderling gekoppeld zijn en gesprekken doorverbinden. Heel vroeger hadden we hier dames voor die de stekkertjes omprikten in een schakelpaneel. 😉 Dat was de tijd dat je daadwerkelijk “verkeerd verbonden” kon zijn.
VOIP, telefonie over de internetverbinding
Sinds de opkomst van het internet en de beschikbaarheid van dataverbindingen in de meeste huizen, is de telefoniemarkt behoorlijk veranderd. Als je namelijk al zo’n groot wereldwijd netwerk ter beschikking hebt, waarom zou je dit ook niet gebruiken voor spraak? Bijna alle huishoudens hebben tenslotte tegenwoordig internet in huis en heel veel mobieltjes (smartphones) worden ook voorzien van een databundel.
Wat is er handiger dan dit netwerk te gebruiken, wat toch al beschikbaar is, voor spraak?
Kortom, dat gebeurt nu dus ook. VOIP is dus telefonie over een internetverbinding.
Als je VOIP gebruikt wordt de spraak van je telefoon omgezet naar data, die vervolgens over het internet afgeleverd wordt.
Software en hardware VOIP
Met software VOIP doel ik op software die je op je computer of smartphone installeert, waar je met andere gebruikers gesprekken kunt voeren.
Skype is een inmiddels bekende vorm van software VOIP-telefoneren. Dat is een stukje software voor op je PC die al een hele tijd mee gaat, waarmee je ook kunt chatten met audio en beeld, maar ook (tegen meerprijs) een “echt” telefoonnummer kunt krijgen waar je op bereikbaar bent voor mensen die gewoon willen bellen en niet achter een PC met een headset willen of kunnen zitten. Dus ook oma kan je dan bellen terwijl jij achter je PC zit. 😉
Met hardware VOIP bedoel ik fysieke telefoontoestellen, dus je hebt er verder geen computer bij nodig. In principe kun je hiermee twee kanten op. De telefoon die je altijd al in huis had, maar die nu aan de router van je provider gekoppeld wordt en de router converteert het oude analoge signaal naar VOIP. Zo kun je dus je oude hardware blijven gebruiken, en toch VOIP gebruiken. In de router worden dan de relevante VOIP gegevens ingesteld.
Dan heb je ook nog de VOIP telefoon. Dit is een telefoon waar verder geen extra hardware tussen hoeft. De relevante VOIP gegevens stel je in op de VOIP telefoon zelf en je prikt deze vervolgens ergens aan een netwerk waar je een internetverbinding hebt en voila, je kunt bellen.
VOIP in het backend
Eigenlijk alle providers zoals KPN gebruiken voor al hun telefonie “aan de achterkant” ook al lang VOIP. Het heeft tenslotte zo zijn voordelen om een datanetwerk te gebruiken dat je al hebt, in plaats van al die enorme bundels aan kabels te moeten leggen alleen maar voor telefonie. Het datanetwerk heb je toch al nodig om internet aan te kunnen bieden, dus waarom ook niet telefonie eroverheen doen? Één netwerk onderhouden is voordeliger dan twee, zeker omdat je voor datanetwerken veel minder bekabeling nodig hebt dan voor traditionele telefonie.
- Met VOIP kan je vaak je nummer meenemen, ook als je verhuist naar een andere regio met een ander netnummer. Als je nu je telefoonnummer hebt ondergebracht bij een provider (een alles in één oplossing bijvoorbeeld, dus een bundel met bellen, internet en televisie) kun je dit laten porteren naar een losse VOIP provider. Deze zijn regio-ongebonden. Dus als jij van Maastricht naar Groningen verhuist, kun je gewoon je bekende telefoonnummer meenemen.
- Als je meerdere VOIP-nummers hebt bij dezelfde provider, bellen deze onderling gratis. Het gesprek hoeft tenslotte niet het analoge netwerk op, het gaat over het internet naar de server van je provider, en van diezelfde server terug naar het andere nummer binnen je bundel.
- Kortom, als je vaak en veel kletst met iemand, kan het handig zijn om twee VOIP nummers te registreren en dan vervolgens met VOIP (op de PC, of via een VOIP telefoon) met elkaar te kletsen. Nooit meer gesprekskosten, of een dure afkoopbundel!
- De gesprekskosten over VOIP zijn vaak veel voordeliger dan die van de KPN, zowel binnen Nederland als naar mobieltjes, en zeker naar het buitenland.
- VOIP is iets lastiger in te stellen. Het is tenslotte niet prik-een-stekkertje-erin en bellen maar, er komt wat techniek bij kijken.
- Als je internet eruit ligt, heb je geen telefoon meer. VOIP heeft tenslotte een internetverbinding nodig om met de server te kunnen verbinden. Echter zijn de meeste internetverbindingen tegenwoordig zo stabiel, dat dit niet echt een probleem meer is. Voor de mensen die nog met een inbelmodem werken (zijn die er eigenlijk nog?) is VOIP niet zo’n handige oplossing.
Recente reacties: